ynznso

ynznso

ynznso

ynznso

۲۲ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
عنوان سودآورترین بازی تاریخ به جی‌تی‌ای ۵ رسید

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، چهار سال پیش یک استارتاپ آمریکایی به نام "آستراهاوس"(Astrohaus) یک ماشین تحریر الکترونیکی هوشمند موسوم به "Freewrite" عرضه کرد.

این شرکت اکنون محصول قبلی خود را کوچک کرده و با تغییر شکل آن از ماشین تحریر به لپ‌تاپ، یک لپ‌تاپ مسافرتی کوچک و سبک طراحی کرده است.

کاربران با این لپ‌تاپ قادر به انجام فعالیت‌های دیگر مانند گشت و گذار در اینترنت، استفاده از برنامه‌های مختلف یا انجام بازی نیستند و تنها کاری که می‌توانند با آن انجام دهند، نوشتن است.

دستورات نحوی و اصلاحات دستور زبانی در این دستگاه پشتیبانی می‌شود، بنابراین قالب‌بندی برای چیزهایی مانند عنوان‌ها، نقاط، ویرگول و نشانه‌ها و غیره می‌تواند استفاده شود. با این حال، کارهایی مانند رونوشت و چسباندن و چک کردن هجی و املای کلمات پشتیبانی نمی‌شود.

متن بر روی یک صفحه نمایش ۶ اینچی ظاهر می‌شود و به طور خودکار روی یک حافظه فلش داخلی ذخیره می‌شود که می‌تواند بیش از یک میلیون صفحه متن را ذخیره کند. بعدها، این اطلاعات را می‌توان از طریق یک کابل USB به هر دستگاه دلخواه منتقل کرد و سپس با استفاده از یک برنامه پردازش متن آن را تغییر داد.

علاوه بر این، اگر کاربران به هنگام نوشتن به شبکه Wi-Fi دسترسی داشته باشند، می‌توانند متن خود را به صورت ایمن به وبسایت شرکت سازنده یا سرویس‌هایی مانند Dropbox، Evernote یا Google Drive منتقل کنند و در واقع متون خود را در فضای ابری ذخیره کنند.

کاربران همچنین می‌توانند متون خود را به آدرس ایمیل خودشان ارسال کنند.

علاوه بر این‌ها، یک صفحه نمایش کوچک ثانویه برای اعلام زمانی که کاربر به تعداد کلمات معینی می‌رسد یا برای اعلام زمان مشخصی که کاربر در حال نوشتن بوده است، تعبیه شده است. هیچ پد لمسی یا موسی وجود ندارد و برای جابجایی در متن، باید از کلیدهای جهت در صفحه کلید استفاده شود.

ابعاد این لپ‌تاپ خاص۳۰۲ x ۱۲۷ x ۲۵  میلی‌متر است که نصف یک لپ‌تاپ معمولی اندازه دارد. وزن آن کمتر از یک کیلوگرم(۰.۸ کیلوگرم) است و از یک باتری لیتیومی بهره می‌برد که با یک بار شارژ کامل به مدت ۳۰ ساعت کار می‌کند.

این لپ‌تاپ مخصوص هم اکنون با قیمت ۳۲۹ دلار قابل پیش خرید است و وقتی به تولید برسد قیمت آن ۵۹۹ دلار خواهد بود.

مدل پیشین شرکت آستراهاوس

انتهای پیام

منبع
  • ynznso ynznso
  • ۰
  • ۰
شاید دهه‌ها هشدار درمورد مقدار مصرف نمک اشتباه بوده باشد

 

به گزارش خبرآنلاین، گوشی 6.4 اینچی از نوع اولد مانند آیفون، ناچ‌دار تعریف‌شده که به گفته سازندگان 14 درصد پرقدرت‌تر از نوت 9 سامسونگ است.{لینک}

نکته قابل‌توجه اینکه هم شارژ بی‌سیم دارد و هم قادر به شارژ گوشی‌هایی مانند نوت 9 سامسونگ، آیفون ایکس و 10 اس نیز هست.

پردازنده 7 نانومتری Kirin 980 روی میت 20 پرو نصب‌شده است که بالاتر از اسنپ دراگون 845 جای می‌گیرد.

اتصالات نسل چهارم LTE از نوع Cat.21 کاربر را قادر می‌سازد تا سرعت انتقالی معادل 1.4 گیگابیت بر ثانیه داشته باشد.

6.9 میلیارد ترانزیستور در پردازنده Kirin 980 نصب‌شده (مانند A12 bionic اپل روی آیفون 10 اس) که می‌تواند وظایف محاسباتی در بخش هوش مصنوعی را با دقت و سرعت‌بالا انجام دهد.

سه دوربین 20 مگاپیکسلی (برای تصاویر سوپر واید)، 40 مگاپیکسل برای واید انگل و 8 مگاپیکسل برای تصاویر تله در پشت گوشی تعریف‌شده است. تعبیه فناوری master AI 2.0 برای پردازش تصویری قدرت فوق‌العاده‌ای به این گوشی داده تا جایی که اشیا را در قسمت‌های مختلف در آسمان تشخیص داده و تصویر متناسبی خلق می‌کند.

باتری 4200 میلی‌آمپری با قدرت تعریف‌شده تا بتواند بقیه گوشی‌های دیگر را نیز شارژ کند. استاندارد IP68 ضد غبار و آب نیز روی گوشی تعبیه‌شده است.

قیمت گوشی با 6 گیگ رم و حافظه 128 گیگی حدود 1049 یورو تعریف‌شده و از همین امروز قابل‌خرید در اروپا است.

رونمایی رسمی از هوآوی میت ۲۰ پرو در لندن / عکس

رونمایی رسمی از هوآوی میت ۲۰ پرو در لندن / عکس

رونمایی رسمی از هوآوی میت ۲۰ پرو در لندن / عکس

رونمایی رسمی از هوآوی میت ۲۰ پرو در لندن / عکس

رونمایی رسمی از هوآوی میت ۲۰ پرو در لندن / عکس

رونمایی رسمی از هوآوی میت ۲۰ پرو در لندن / عکس

رونمایی رسمی از هوآوی میت ۲۰ پرو در لندن / عکس

 

5656

 

منبع
  • ynznso ynznso
  • ۰
  • ۰
به وزنه‌های خانگی خیلی اعتماد نکنید

به گزارش اداره کل ارتباطات شرکت ارتباطات سیار ایران، برای اولین بار در کشور، مشترکان همراه اول می ‌توانند عکس دلخواه خود را روی سیم کارت VIP خود چاپ کنند.
سیم کارت VIP برای اولین بار در ایران و با ابتکار همراه اول ارائه می‌ شود و شامل عکس دلخواه مشترک روی سیم کارت است.
مشترکان همراه اول برای اولین بار در نمایشگاه ایران تلکام این سیم کارت ها را با گرفتن عکس در غرفه مخصوص و به صورت رایگان دریافت کردند.
این سیم کارت ها در ایران تولید می شوند و حاصل همکاری همراه اول با شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران است.
همراه اول تا کنون بیش از ۵۰ میلیون سیم کارت در ایران تولید کرده که بیش از ۱۰ میلیون سیم کارت 2G-3G و بیش از ۴۰ میلیون سیم کارت نسل چهارم (یوسیم) بوده است.

2121

 

منبع
  • ynznso ynznso
  • ۰
  • ۰
ساندبارهای جدید هارمن با برند سامسونگ

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، پایگاه اسپیس منتخبی از تصاویر فضایی برتر روزهای اخیر را منتشر کرده است.

سقوط موشک سایوز

موشک روسی "سایوز"(Soyuz) که در روز پنجشنبه(۱۱ اکتبر) سقوط کرد، موفق به فرستادن دو خدمه به ایستگاه فضایی بین‌المللی نشد. تصویر فوق اندکی پس از پرتاب موشک سایوز از "پایگاه فضایی بایکونور" در قزاقستان ثبت شده است. پس از آنکه یکی از تقویت کننده‌های موشک در حین پرتاب، از کار افتاد، عملیات پرتاب با مشکل مواجه شد و سپس خدمه به زمین بازگشتند.

فرود فالکون ۹

چندی پیش شرکت "اسپیس‌ایکس" برای اولین بار موشک فالکون ۹ را در سواحل غربی کالیفرنیا فرود آورد.

این برای اولین بار است که "فالکون۹" روی سواحل غربی آمریکا فرود می‌آید.

در این ماموریت، موشک "فالکون ۹"، ماهواره "SAOCOM ۱A" را به ارتفاعات کم مدار زمین فرستاد.

"فالکون ۹" از پایگاه نیروی هوایی "وندنبرگ"(Vandenberg Air Force Base) پرتاب شد.

این موشک به سرعت مسیر رو به‌ جلوی خود را پی گرفت و به ارتفاع ۴۲۵ متری از سکوی پرتاب رسید. این ماموریت "اسپیس‌ایکس" دوازدهمین فرود زمینی موشک‌ "فالکون۹" را رقم زد. جایی که شرکت اسپیس‌ایکس برای پرتاب موشک انتخاب می‌کند، به ماموریت و نحوه بارگیری موشک بستگی دارد. مکانی هم که موشک در آنجا فرود می‌آید، به میزان سوخت باقی‌ مانده بستگی دارد.

تولد یک ستاره دوتایی

اخترشناسان آمریکایی برای اولین بار توانستند لحظه تولد یک ستاره دوتایی را به ثبت برسانند.

مشاهدات جدید نشان می‌دهد، در فاصله ۹۲۰ میلیون سال نوری از ما و در حاشیه یک کهکشان مارپیچی، یک انفجار ستاره‌ای بزرگ رخ داده است.

بر اثر این انفجار ستاره‌ای یک ستاره‌ دوتایی متولد شده است.

این برای اولین بار است که محققان توانستند شواهد تولد یک ستاره دوتایی را به ثبت برسانند.

ستاره دوتایی به یک سامانه ستاره‌ای گفته می‌شود که در آن دو ستاره به هم نزدیک هستند و به دور "مرکز سنگینی سراسری" (مرکز گرانیگاه دو جرم) مشترک میان خود گردش می‌کنند.

ستارگان دوتایی در اخترفیزیک بسیار مهم هستند؛ زیرا ویژگی‌های مدار آنها جرم و چگالی آن ستارگان را برای اخترشناسان مشخص می‌کند. جرم بسیاری از ستارگان تکی نیز از روی برون‌یابی جرم ستارگان دوتایی بدست می‌آید.

این ستاره جدید به اندازه یک شهر است و جرمی بیش از جرم خورشید دارد.

صبح ایستگاه فضایی بین‌المللی

"ریکی آرنولد" (Ricky Arnold) فضانورد ناسا اول اکتبر تصویری از ایستگاه فضایی بین‌المللی با جمله "صبح بخیر از ایستگاه فضایی بین‌المللی" منتشر کرد. در این تصویر پرتوهای تابش نور طلوع آفتاب قابل مشاهده است.

انتهای پیام

منبع
  • ynznso ynznso
  • ۰
  • ۰
تورکونات؛ واژه جدیدی که به زودی خواهیم شنید؟

پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس‌ال گوگل قابلیت‌های فراوانی دارند، اما حالا اولین بررسی‌ها نشان می‌دهد که از داشتن چراغ اعلان یا همان LED Notification محروم هستند.0
چراغ هشدار یا همان LED Notification که سال‌هاست در تمامی دستگاه‌های اندرویدی دیده می‌شود، در محصولات تازه شرکت گوگل وجود ندارد. پیکسل 3 با وجود اراده گوگل ناچ ندارد و فضای مناسبی دارد، همچنین پیکسل 3 ایکس‌ال هم به نظر فضای کافی برای قرار دادن یک چراغ هشدار ساده را دارد. اما به نظر می‌رسد گوگل یک سیاست ضد مصرف‌کننده را پیش گرفته و این آخرین نمایش شرکت است.گوگل به جای چراغ هشدار، از صفحه Always-On استفاده کرده است و وجود آن را کافی دانسته است. در مواردی این صفحه کارایی مناسبی دارد اما به هیچ‌وجه جایگزین کامل چراغ هشدار نیست. تصور کنید گوشی شما در جای دوری قرار دارد، این صفحه اطلاعات کافی را از فاصله به شما نمی‌دهد. اما یک چراغ هشدار سه‌رنگ می‌تواند ماهیت یک هشدار را به راحتی نمایش دهد.گوگل در پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس‌ال از سخت‌افزار عجیب و بحث‌برانگیزی استفاده کرده و قیمت آنها نیز این سخت‌افزار را توجیه نمی‌کند. اول از همه، گوگل از 4 گیگابایت رم استفاده کرده، در صورتی که گوشی‌های معمولی هم امروزه از 6 گیگابایت رم استفاده می‌کنند. ناچ بالای دستگاه هم کاملا آماج حملات بوده است. پشت دستگاه از جنس شیشه است و مقاومت کمی در مقابل خط و خش دارد. گوگل قصد اضافه کردن ناچ به پیکسل 3 را هم داشته اما محدودیت… دیسپلی‌میت فعلا درجه A+ را برای صفحه‌نمایش پیکسل 3 ایکس‌ال… گوگل با حذف چراغ هشدار جعبه پاندورا را باز کرده و ممکن است اتفاقات ناخوشایندی رخ دهد. حالا مسیر برای حذف این چراغ از دیگر گوشی‌های اندروید مشخص است. برخی شرکت‌ها مانند شیائومی چراغ هشدار خود را کم‌رنگ و کم‌نور کرده‌اند و به نظر می‌رسد وقت خداحافظی با این قابلیت رسیده است.هر وقت یک شرکت بزرگ دست به حذف یک قابلیت این چنینی می‌زند، دیگر شرکت‌ها نیز این مسیر را طی می‌کنند. چراغ هشدار تنها نیست. باتری‌های جداشونده، جک هدفون و پشتیبانی از حافظه microSD همگی از قربانیان سیاست شرکت‌های بزرگی مانند اپل و گوگل هستند.نظرات خود را در مورد سیاست گوگل با فارنت به اشتراک بگذارید. به نظر شما شرکت‌های دیگر هم چنین کاری را انجام خواهند داد؟منبع
  • ynznso ynznso
  • ۰
  • ۰
رونمایی از نوت ۹ سامسونگ / عکس

به گزارش خبرآنلاین، طراحی این گوشی مدل فلت اس 9 را در ترکیبی با نوت 5 به یاد می‌آورد که در ابعاد 6.3 اینچی با رزولوشن 1080 در 2220 پیکسل تعریف‌شده است و حسگر اثرانگشت در پشت گوشی و در وسط قرارگرفته است که دلیل اصلی این نوع طراحی چینش 4 لنز زیر هم است که به‌عنوان اولین گوشی جهان با 4 دوربین در پشت ثبت‌شده است.{لینک}

از اسپیکر استریو خبری نیست و جک هدفون در کنار یو اس بی تایپ سی قرارگرفته است.

مشکی خاویاری، آبی لیمونادی و صورتی بادکنکی سه رنگ اختصاصی برای این گوشی است که ضمن داشتن اسلات برای افزودن حافظه جانبی، مجهز به 8 گیگ رم و 128 گیگ حافظه داخلی است و از نوامبر به قیمت 700 دلار راهی بازار می‌شود.

گوشی 183 گرمی پردازنده 14 نانومتری اسنپ دراگون 660 با معماری 8 هسته‌ای دارد و گرافیک آن نیز آدرنوی 512 است.

اندروید 8 اوریو و باتری 3800 میلی‌آمپر ساعتی، همراه با ان اف سی، بلوتوث 5، شارژ سریع و دو سیم کارته؛ از دیگر مشخصات گوشی A9 مدل 2018 است.

دوربین سلفی 24 مگاپیکسلی و باکیفیت تعریف‌شده اما نکته مهم نصب 4 دوربین در پشت گوشی است که آن را متفاوت از سایر گوشی‌ها کرده است.

این 4 دوربین به ترتیب از بالا به پایین به شرح زیر تعریف‌شده‌اند: دوربین 8 مگاپیکسلی f2.4 اولترا واید با زاویه 120 درجه، دوربین تله 10 مگاپیکسلی، دوربین اصلی 24 مگاپیکسلی f1.7 و دوربین عمقی 5 مگاپیگسلی که برای فوکوس لایو (جزییات تصویری به‌خوبی ذخیره می‌شود) مناسب به نظر می‌رسد.

گوشی ۷۰۰ دلاری گلکسی ای ۹ با ۴ دوربین در پشت / عکس

گوشی ۷۰۰ دلاری گلکسی ای ۹ با ۴ دوربین در پشت / عکس

گوشی ۷۰۰ دلاری گلکسی ای ۹ با ۴ دوربین در پشت / عکس

گوشی ۷۰۰ دلاری گلکسی ای ۹ با ۴ دوربین در پشت / عکس

گوشی ۷۰۰ دلاری گلکسی ای ۹ با ۴ دوربین در پشت / عکس

گوشی ۷۰۰ دلاری گلکسی ای ۹ با ۴ دوربین در پشت / عکس

 

5656

 

منبع
  • ynznso ynznso
  • ۰
  • ۰
مک‌ بوک پرو 2018 اپل سریع‌ترین حافظه‌ SSD را در بین لپ‌‌تاپ‌ها دارد

به گزارش روابط عمومی ایرانسل، همزمان با آغاز بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ از زیرساخت همکاری با برنامه‌نویسان موبایلی در قالب بازار جامع محتوای دیجیتال «چارخونه» با عنوان پروژه « گیک » رونمایی شد.

ایرانسل در قالب پروژه «گیک» با اختصاص امکانات فنی و بازاریابی از جمله فضای تبلیغاتی اختصاصی، اختصاص APIهای کاربردی، کیف پول اختصاصی برای برنامه، قابلیت استفاده برای تمام سیستم عامل‌ها، قابلیت ارسال پیام‌های اطلاع‌رسانی به تمام کاربران، فروم اختصاصی برای گفت‌وگو و پاسخ‌دهی به مسائل فنی، تحلیل و بررسی داده‌های برنامه به صورت آنلاین، اختصاص فضای رایگان جهت توسعه برنامه و ذخیره فایل‌ها  و همچنین آخرین اخبار حوزه دیجیتال و معرفی آخرین برنامه‌‌ها و بازی‌ها به حمایت از برنامه نویسان موبایل پرداخته است.

مدل‌های کسب درآمد از این روش به صورت‌های گوناگون از جمله رایگان (VIP)، فروشی ( premium)، اشتراکی (subscription model)، رایگان با تبلیغات (free with Ads) و درون پرداخت (In App Purchase) هستند.

چارخونه، تنها بازار جامع محتوای دیجیتال اندرویدی است که کاربران از طریق آن می‌توانند اپلیکیشن‌ها و محتوای مورد نیاز خود را به صورت امن دانلود کنند. این محتواها در بخش‌هایی مانند بازی، موسیقی، فیلم، کتاب، روزنامه و مجله هستند. برخی از این اپلیکیشن‌ها رایگان و برخی دیگر غیر رایگان می باشد که امکان خرید آن‌ها از طریق شارژ ایرانسل، درگاه بانکی، اشتراک یا به صورت  پرداخت آتی در اختیار کاربران قرار گرفته است.

برنامه چارخونه با رشد چشمگیر سه میلیون کاربر و افزایش قابل ملاحظه درآمد در دو سال گذشته، با ارائه زیرساخت‌های اپراتوری ایرانسل برای اپلیکیشن‌ها، گزینه مناسبی برای برنامه نویسان حرفه‌ای برای توسعه کسب و کار و ارائه ایده‌های جدید است.

علاقه‌مندان به آغاز همکاری با این پروژه بزرگ، برای اطلاع از شرایط و نحوه ثبت‌نام می‌توانند به پورتال توسعه‌دهندگان چارخونه به نشانی seller.charkhoneh.comمراجعه کنند.

2121

 

منبع
  • ynznso ynznso
  • ۰
  • ۰
گوگل هم‌چنان حرف اول را می‌زند

شرکت‌هایی هستند که تمرکز طراحی و محصولات خود را بر تغییر آینده معطوف کرده‌اند و پیگیری کارهای آنها، نشانه‌هایی از آینده‌ی جهان را در اختیار ما قرار می‌دهد.منبع

  • ynznso ynznso
  • ۰
  • ۰
نوکیا نام تجاری PureView را از مایکروسافت پس گرفت

آفتاب‌‌نیوز :
 پژوهشگران موسسه "ویس" (Wyss) در دانشگاه هاروارد، علم رباتیک را برای جستجوی دریا به کار گرفته‌اند. آنها، یک بازوی رباتیک را روی زیردریایی نصب کرده اند تا امکان اکتشافات زیردریایی را به شکل ساده‌تری فراهم کند.

این بازوی رباتیک با یک دستکش مجهز به مجموعه‌ای حسگر نرم کنترل می‌شود. یک نفر باید دستکش را به دست کند و برای کنترل بازو، آن را حرکت دهد.

جستجو زیر دریا با کمک بازوی رباتیک+عکس

بازوی رباتیک، بخش‌های قابل تغییری با قابلیت خم شدن، چرخیدن و برداشتن اشیا دارد؛ در نتیجه می‌تواند عملکردی مانند یک دست واقعی داشته باشد. نیروی این بازو، با کمک یک موتور هیدرولیک تامین می‌شود که به گفته پژوهشگران، برای استفاده در مکان‌های ناهموار و دور از دسترس مناسب است.

پژوهشگران موسسه ویس، این بازو را با همکاری دانشکده مهندسی و علوم کاربردی دانشگاه هاروارد، "دانشگاه شهری نیویورک" (CUNY) و "دانشگاه رودآیلند" (URI) ابداع کرده‌اند.

"برنان فیلیپس" (Brennan Phillips)، نویسنده ارشد این پژوهش گفت: این بازوی رباتیک نرم، جایگزین مناسبی برای بازوهای سفت و خشک است و امکان تعامل با زندگی دریایی را در محیط‌های گوناگون فراهم می‌کند.

نیروی مورد استفاده این بازوی رباتیک، بسیار کم است و همین موضوع، یک مزیت بزرگ به شمار می‌رود.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ،این فناوری، تاکنون روی یک زیردریایی سه‌نفره و در اعماق اقیانوس آزمایش شده است. سازندگان بازوی رباتیک باور دارند که روزی می‌توان این فناوری را در آزمایشگاه‌های زیردریایی به کار گرفت.

این پژوهش، در مجله " Scientific Reports" به چاپ رسید.


جستجو زیر دریا با کمک بازوی رباتیک+عکس
منبع
  • ynznso ynznso
  • ۰
  • ۰
تماس با من

به گزارش ایسنا، روزنامه گاردین با این مقدمه نوشته است: بسیاری از دانشمندان با این"مقدس سازی" دانشمندان مخالفند و معتقدند جوایز نوبل به شکل خطرناکی با فرآیندهای تحقیقات مدرن هماهنگ نیستند. به عقیده آنان جایزه نوبل با تاکید بر دستاوردهای فردی، به جای همکاری، رقابت را تشویق می‌کند و از این رو خواهان تغییر این سیستم هستند.

برایان کیتینگ، کیهان‌شناس دانشگاه کالیفرنیا  سن دیه‌گو در این باره می‌گوید: جوایز نوبل مسیری دیگر غیر از چشم‌انداز بنیانگذار آن طی می‌کند و در نتیجه به شدت نیاز به ساماندهی مجدد دارد، چون در حال حاضر این جایزه به نسخه‌های قدیمی علم اهدا می‌شود.

ونکاترمن راماکیشنان، رئیس انجمن سلطنتی و برنده مشترک نوبل شیمی 2009 در کتاب Gene Machine می‌گوید: جایزه نوبل به یک بخت‌آزمایی جهانی تبدیل شده و روابط در آن نقش تعیین کننده تری نسبت به ضوابط دارد.

مارتین ریز، ستاره‌شناس نیز اظهار کرد: جایزه نوبل با ایده عمومی کدام علم مهم‌تر است تحریف شده است.

وی گفت: فقط جایزه نوبل به سه علم شیمی، فیزیک و فیزیولوژی اهدا می‌شود و دانش ریاضیات به عنوان محاسبات، رباتیک و هوش مصنوعی و همچنین علوم زیستی نادیده گرفته شده است.

کیتینگ، کیهان شناس دانشگاه کالیفرنیا از مقاصد محرمانه کمیته جوایز نوبل انتقاد کرد و گفت: شما نمی‌دانید چه افرادی نامزد دریافت جایزه شده‌اند، همچنین نمی‌دانید چه کسی این نامزدها را انتخاب کرده است. شما فقط یک سخنرانی ایراد می‌کنید.

جوایز نوبل برای علم، صلح و ادبیات توسط آلفرد نوبل ایجاد شده است. طبق گفته کیتینگ از سال 1901 بیش از یک میلیارد دلار به عنوان جایزه به برندگان اهدا شده و معتبرترین جایزه دنیا است.

اولین دریافت‌کنندگان این جایزه ماری و پیر کوری، پل دیراک و آلبرت انشتین بودند، اما بعد از آن افراد زیادی از جمله دیمیتری مندلیف خالق جدول تناوبی عناصر  و لیز مایتنر، کاشف تقسیم هسته‌ای باید نوبل را دریافت می‌کردند که چنین نشد.

مقرراتی که بعدها توسط کمیته جایزه نوبل تحمیل شد نیز بی‌عدالتی را افزایش داد. یکی از این موارد محدودیت در تعداد دریافت‌کنندگان جایزه است که نباید بیش از سه نفر باشد.  در نوبل فیزیک سال گذشته کشف نخستین مشاهدات امواج گرانشی به رسمیت شناخته شد و در این کشف بیش از 1000 دانشمند شرکت داشتند، اما این جایزه به سه نفر اهدا شد.

کیتینگ گفت: طی تاریخ جایزه نوبل، تنها دو زن فیزیک نوبل را به دست آورده‌اند. اگر در هفته آینده یک زن برنده شود او بعد از 50 سال اولین زن خواهد بود که این جایزه را می‌گیرد.

نائومی اورسک مورخ علوم هاروارد می‌گوید: اعطای جایزه به تنها سه فرد کار شایسته‌ای نیست،  چون علوم مدرن نتایج کار گروهی است.

مارتین ریز اظهار کرد: حتی بهترین دانشمندان که تخصص محدود دارند و نظرات آنها در مورد موضوعات عمومی هیچ جایگاهی ندارد ممکن است برنده این جایزه شوند.

البته نمونه‌هایی از اهدای این جایزه به گروه نیز مشاهده شده، به طوری که در سال 2007  ال گور جایزه صلح نوبل را همراه با کل گروه تغییرات اقلیمی در زمینه گرم شدن کره زمین کسب کرد. صلیب سرخ نیز برنده جایزه صلح شده است.

کیتینگ گفت: پس باید تغییراتی در روش انتخاب و اهدای جوایز نوبل صورت گیرد تا تمامی نوابغ موفق به دریافت این جایزه شوند.

انتهای پیام

منبع
  • ynznso ynznso