ynznso

ynznso

ynznso

ynznso

  • ۰
  • ۰

به گزارش ایسنا، با آغاز عصر پروازهای فضایی دو واژه به فرهنگنامه ها اضافه شد. روس ها مردان فضایی خود را "کاسمونافت"(cosmonaut به روسی: космона́вт) می نامیدند و آمریکایی ها "آسترونات"(به انگلیسی: astronaut) که روزنامه نگاران با سلیقه ایرانی در آن دوره واژه های "کیهان نورد" را برای سرنشینان ناوهای کیهانی روسی و فضانورد را برای خدمه سفینه های فضایی آمریکایی ابداع و در بسیاری از متن های خبری و مقالات از آنها استفاده می شد. در آغاز قرن بیستم و وارد شدن چین به عرصه پروازهای سرنشین دار گرچه در فارسی از واژه فضانورد برای خدمه ناوهای سرنشین دار چین استفاده شد اما در بسیاری از منابع غیرفارسی زبان کلمه "تایکونات"(taikonaut) برای سرنشینان ناوهای "شنژو" چین استفاده شد. آنطور که از خبرها بر می آید به زودی واژه دیگری به این سه کلمه اضافه خواهد شد: تورکونات(türkonaut)!

براساس خبری که خبرگزاری روسی"تاس" منتشر کرده, بنا به دستور اردوغان رئیس جمهور ترکیه, سازمان فضایی این کشور به زودی با اهدافی بلندپروازانه از جمله قرار گرفتن در سطح بالایی از فناوری فضایی و فرستادن انسان به فضا تشکیل خواهد شد. بنا به خبر تاس, به نقل از فاروق اوزلو(Faruk Özlü) وزیر فناوری و صنعت ترکیه این کشور قبل از پایان یافتن سال جاری, سازمان فضایی خود را با هدف تمرکز فعالیت ها در زمینه فضانوردی و ایجاد پیوندهای بین المللی رسما ایجاد خواهد.

وی گفته است که یکی از اهداف اصلی این سازمان فرستادن فضانورد به فضا است و دولت ترکیه برای ایجاد سازمان ملی فضایی که یکی از مهمترین اولویت های این دولت بشمار می رود 6 میلیارد دلار اختصاص داده و امیدوار است تا سال 2023 کاملا به اهداف تعیین شده برسد.

ستاد سازمان فضایی در آنکارا خواهد بود اما محل فعالیت اصلی که هنوز به طور دقیق روشن نشده دارای قلمرو 500 هکتار است که 100 هکتار برای ساخت یک مرکز ویژه به توسعه فناوری های فضایی اختصاص خواهد یافت.

اوزلو در مصاحبه با روزنامه حریت گفت: "ما با کشورهای متخصص در آموزش فضانوردان تماس گرفتیم. هزینه این کار در ژاپن 25 میلیون دلار است. اما ترکیه پیشنهادات روسیه و آمریکا را هم ارزیابی خواهد کرد.

بعد از اعلام این خبر, واژه "تورکونات" در فضای مجازی بوجود آمد و به کلمات قبلی مترادف با مسافران به ماوراء جو اضافه شد و با توجه به تصمیم جدی دولت ترکیه برای ایجاد سازمان فضایی این کشور هیچ بعید نیست که به زودی شاهد افزودن این واژه به فرهنگنامه فضانوردی باشیم.

انتهای پیام

منبع
  • ۹۷/۰۵/۲۷
  • ynznso ynznso